Thursday, March 15, 2007

AIR MATA MAMA

PROLOG UNTUK MAMA. 10 Oktober 2001
Bukan niat untuk ku melukai hatimu

Mama…
Setitik air matamu mengalir membasahi pipi,
Serarasa begitu tinggi pengorbananmu terhadapku,
Biarlah segala kenangan bersama ini akanku abadikan dalam kitab ingatanku,
Biarlah segala kesedihan air matamu mengiringi pemergianku,
Biarlah segala kepayahan ini disusuli dengan hati yang tabah,

Mama…
Kasih sayang mu tiada dapat ku tebus ganti,
Pengorbanan mu tidak berbalas seribu budi ku,
Kau curahkan tanpa balasan dariku,
Begitu agungnya kasih sucimu,

Mama…
Pemergianku ini mungkin terlalu awal bagimu,
Terasa begitu sedikit waktu bersamamu,
Teringat akan saat bahagia kita semua bersama,

Mama…
Kau lalui semua ini dengan kerelaan hatimu,
Meskipun terlalu berat kau tanggung dan tempuhi,
Sedikit tiada pernah aku dengar kau mengeluh,
Aku dibelai,
Aku diasuh,
Aku dimanja,
Terasa ingin aku melalui semua ini seperti dahulu,

Mama…
Usah kau tangisi permergian ku ini,
Usah kau kesali ketetapan ini,
Usah kau benci apa yang kau lalui

Mama…
Hanya satu kupohon darimu,
Sebelum matahari panas ini ditutup liah lahad ku sendiri,
Sebelum udar segar yang ku hirup dikambusi tanah segar di kuburan,
Sebelum tubuh ku dijamah oleh waktu yang akan kian berlalu dan
Sebelum terdengarnya talkin yang terakhir di telingaku,
Halalkanlah air susu yang kuminum dari tubuhmu dan restukanlah pemergianku ini ….

Mama…
Sesungguhnya tiada yang ingin aku banggakan selain memanggil namamu……… MAMA

"satu catatan ringkas yang aku buat, khabarnya aku nak jadikan dia sebagai sebuah filem, dasar cerita dah ada cuma pembentukan watak masih kurang jelas.. mungkin satu hari nanti....
tapi dah lama niat ni aku pendam, 2001... ya sekarang 2007 dah 6 tahun masih belum siap apa yang perlu aku buat".

1 comment:

Anonymous said...

nice...touching...